Hur vet jag att ni har mottagit min oder?

När du lägger en order hos Fiskekompaniet skickas det alltid ett orderkännande till den e-postadress som du angav vid beställning. Om du inte har fått ett orderkännande via mail så har du antingen angivit fel e-postadress eller så har ordern inte gått igenom. Kolla gärna så att orderkännandet inte hamnat i din skräppost. Kontakta gärna butiken om du inte fått ditt orderkännande så kollar vi närmare på det.

Hur gör jag om jag vill ändra eller komplettera min order?

Tyvärr finns det ingen möjlighet att ändra i en lagd beställning direkt via webshopen. Om du vill komplettera din order så måste du lägga en ny order på de produkter som du vill lägga till. Då orderflödet tidvis är högt kan du med fördel ringa butiken efter att du har lagt din beställning så kan vi om möjligt packa orderna i samma paket.

Jag ångrade mig och vill avbryta en order som jag har lagt, hur gör jag?

Detta är tyvärr inget du kan göra via webshopen. Kontakta oss via telefon eller mail så hjälper vi dig med det. Om vi ska kunna hjälpa dig förutsätter det att din order inte är plockad, packad eller skickad. Om din order har lämnat butiken måste du hämta ut paketet och sedan skicka tillbaka det till oss.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Om du av någon anledning väljer att inte hämta ut ett paket som du har beställt debiteras du en avgift på 300 kronor. Tänk på detta om du t.ex. ska ut och resa, vi har ingen möjlighet att stryka denna avgift och det spelar tyvärr ingen roll hur bra ursäkt du har.

Hur gör jag för att se status på en lagd order?

Om du har valt att skapa ett konto hos oss innan du handlade kan du logga in på Mina sidor .Här har du möjlighet att följa din order och se aktuell status. Om du väljer att inte bli medlem får du e-post som håller dig uppdaterad med aktuell status på din order. När status ändras på din order, exempelvis att den skickas från vårt lager, får du ett e-postmeddelande om detta.

Vi har ett företag och vill handla men leveransadress och faktureringsadress skiljer sig åt, går det?

Kontakta oss via info@fiskekompaniet.se med följande information bifogad:

  • Artiklar som ni vill beställa
  • Leveransadress
  • Fakturaadress
  • Organisationsnummer
  • Fakturamärkning (om så önskas)
  • Kontaktperson
  • Telefonnummer

Vi skickar order till företag som företagspaket, frakt på 99 kr ex. moms tillkommer på företagspaket samt faktureringsavgift på 50 kr ex. moms. Skrymmande paket debiteras med 199 kr ex. moms.

Är alla priser på Fiskekompaniet.se inklusive moms?

Ja, alla priser som visas på vår sida är inklusive moms om inget annat anges.

Vad är fraktkostnaden inom Sverige?

Fraktkostnaden är 69 kr.

Jag vill byta några av varorna i min beställning, hur gör jag?

I ditt paket finns en returetikett och en returföljesedel som du kan använda vid eventuella returer. Om du hellre vill använda konsumentverkets standardformulär finner du det här. Om du vill byta varan till en annan produkt så noterar du detta på returföljesedeln. Du anger då till vilken produkt du vill byta, glöm inte ange eventuell färg och storlek. Du lämnar sedan in paketet hos närmsta ombud för leverans tillbaka till oss. För att ett byte ska kunna genomföras måste den nya varan kosta lika mycket eller mindre än den ursprungliga varan. Om du väljer att byta till en vara med ett lägre pris kommer vi att kreditera dig mellanskillnaden. Vid byte av skrymmande varor kommer en returfrakt på 199 kr. Fiskekompaniet reserverar sig för att varan du väljer att byta till kan vara slut i lager vid tidpunkten för din retur. Vi kommer då att kontakta dig för att se om vi kan hitta en annan vara som motsvarar det du ville byta till. Om vi efter upprepade försök inte lyckas att komma i kontakt med dig kommer vi att häva köpet och kreditera summan för returen. Vid byten bjuder vi på returfrakten, om du har både ett byte och ett återköp i din retur tar vi inte ut någon kostnad för returfrakten. Vid retur och återköp av skrymmande produkter kommer 199 kronor i returfrakt att debiteras dig.

Jag vill göra ett återköp, hur går jag till väga?

I ditt paket finns en returetikett och en returföljesedel som du kan använda vid eventuella returer. Om du hellre vill använda konsumentverkets standardformulär finner du det här. Fyll i returföljesedeln, packa ned varan eller varorna som du önskar att returnera samt returföljesedeln i kartongen, klistra på returetiketten på kartongen och lämna sedan in paketet hos ditt ombud för vidare transport till Fiskekompaniet.

När vi har mottagit och hanterat din retur kommer vi att göra en återbetalning eller kreditera din faktura beroende på vilken betalmetod som du valt att använda. Vi kommer att meddela dig via mail när vi mottagit din retur. Inom 14 dagar efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske. Om du har valt att betala via Klarna faktura och redan har hunnit betala fakturan kommer Klarna att kontakta dig för återbetalning. Om du valt att betala via Klarna så betalar du endast in summan för de varor som du valt att behålla samt returfrakt på 69 kronor. Om dina varor anses som skrymmande betalar du in summan för de produkter som du valt att behålla samt returfrakt på 199 kronor. Om du väljer att returnera hela din order så kommer vi att kreditera hela ordern vid mottagen retur, du betalar endast in returfrakten på 69 kronor för standardpaket och 199 kronor för skrymmande paket.

Om du i samband med köp angivit en rabattkod och sedan vill returnera varan är detta inga problem. Om du valt att få din order återbetald kommer rabattkodsbeloppet att räknas av på returen. Eventuella rabattkoder skickas inte ut på nytt utan anses förbrukade.

Jag vill reklamera en vara, hur går jag till väga?

Vill du reklamera en vara kontaktar du oss via info@fiskekompaniet.se eller via telefon. För att underlätta vår hantering av reklamationen vill vi att du bifogar en bild på varan du önskar reklamera samt en beskrivning på hur du har använt varan och hur reklamationen uppkom. När vi mottagit information om din reklamation kommer vi att kontakta dig med hur vi kommer att gå vidare med ärendet. Skicka inte ned reklamationer till oss utan att ha varit i kontakt med oss först.

Hur kan jag se status på en retur som jag har skickat?

Vi hanterar returer så snabbt vi bara kan och i den turordning som returerna kommer in till oss. Du får en bekräftelse via mail så fort vi har hunnit hantera din retur. Om du har registrerat dig på Mina Sidor kan du även se status på dina returer här.

Jag vill göra ett återköp, behöver jag ändå betala min faktura?

En returfrakt på 69 kronor för standardpaket och 199 kronor för skrymmande paket tas alltid ut vid returer. Du använder din originalfaktura för att betala fraktbeloppet. Om du returnerar en del av din order och behåller en del av ordern så betalar du endast för det du behåller samt returfrakten. Vi kommer att kreditera resterande belopp så fort vi har hanterat ditt återköp.

Om du redan har betalt din faktura till Klarna kommer Klarna att kontakta dig för att genomföra återköpet.

Jag har använt en vara, kan jag ändå returnera eller byta den?

För att vi ska kunna godkänna en retur eller ett byte måste varan vara i samma skicka som vid leveranstillfället. För fullständig information om återköp och byte, vänligen läs under köpvillkor.

Vilka betalsätt kan jag välja på?

Vi samarbetar med Klarna med våra betallösningar. För tillfället finns följande betalningsalternativ tillgängliga:

  • Kortbetalning (Visa, MasterCard, American Express)
  • Direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB)
  • Faktura
  • Delbetalning
  • Betala direkt

Alla ovan alternativ erbjuder vi i samarbete med Klarna. Vi erbjuder utöver ovanstående även betalning via postförskott.

Kan man som företag eller kommun betala med faktura med en fakturaadress och en leveransadress?

Kontakta oss via info@fiskekompaniet.se med följande information bifogad:

  • Artiklar som ni vill beställa
  • Leveransadress
  • Fakturaadress
  • Organisationsnummer
  • Fakturamärkning (om så önskas)
  • Kontaktperson
  • Telefonnummer

Vi skickar order till företag som företagspaket, frakt på 99 kr ex. moms tillkommer på företagspaket samt faktureringsavgift på 50 kr ex. moms. Skrymmande paket debiteras med 199 kr ex. moms.

Jag har valt faktura som betalningsmetod, när måste jag betala min faktura?

Klarna erbjuder 14 dagars betalningstid som standard. Om du önskar att förlänga förfallodatumet på din faktura, vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10. Du har även möjlighet att göra det själv i Klarnas app eller inloggad på Mitt Klarna.

Är det verkligen säkert att betala med kort via Fiskekompaniet.se?

Vi på Fiskekompaniet erbjuder möjligheten att betala med kort som ett av våra betalningsalternativ. Detta hade vi aldrig gjort om vi inte hade varit helt säkra på att detta kan ske på ett säkert sätt för dig som kund. Så fort du ombeds att uppge ditt kortnummer befinner du dig på en krypterad sida och Klarnas betalväxel genomför sedan själva transaktionen. Klarnas betalväxel är en av Nordens ledande betalväxlar och är självklart PCI-certifierad. Klarnas betalväxel använder sig av 3D secure-koppling som är framtagen av VISA och MASTERCARD. Vi på Fiskekompaniet har även ett SSL certifikat för att garantera dig som kund att ingen obehörig kommer åt den information som du lämnar ifrån dig på vår betalsida.

Jag har valt kortbetalning som betalningsmetod, när debiteras mitt kort?

När du genomför din beställning kommer pengarna att reserveras på ditt kort. När din order skickas till dig kommer pengarna att dras från ditt kort.

Jag känner mig osäker på att lämna ut mitt personnummer eller mina kortuppgifter, hur ska jag kunna handla?

Du kan då välja att betala med postförskott. Då fyller du bara i ditt namn, adress, epostadress och telefonnummer och du betalar när du hämtar ut ditt paket på ett utlämningsställe nära dig.

Jag har avbrutit min order men det ligger fortfarande kvar en reservation på mitt konto?

Detta är helt normalt då det kan ta någon eller några bankdagar för att denna reservation ska släppa. Om den, mot förmodan, inte gör det så kan du kontakta din bank så kommer dem att hjälpa dig med detta. Du kan vara lugn, vi kommer aldrig debitera dig för varor som du inte handlat och skulle du uppleva några problem kommer vi göra allt vi kan för att hjälpa dig!

Det har dragits pengar från mitt konto men jag har inte fått någon orderbekräftelse via e-post?

Kontakta oss via telefon eller på info@fiskekompaniet.se så hjälper vi dig. För att underlätta för oss kan du ha ordernummer och ordervärde till hands innan du kontaktar oss. Ibland händer det att orderbekräftelserna hamnar i mappen för skräppost, kolla gärna i denna innan du kontaktar oss.

Jag vill ändra i min order, kan jag göra detta trotts att pengarna har dragits från mitt konto?

Kontakta oss via telefon eller på info@fiskekompaniet.se så hjälper vi dig. Förutsatt att ordern inte har lämnat butiken kan vi hjälpa dig. Vill dy byta till en vara med samma pris eller lägre är det inga problem. Om du vill byta till en vara med ett högre pris kan vi inte hjälpa dig då vi inte kan debitera dig med ett högre belopp än det du ursprungligen godkänt. Vi måste då ta bort din order och lägga en ny.

Skickar ni varor utanför Sverige?

Ja, vi kan ordna med leverans till större delen av Europa. Om landet du önskar få varorna skickade till inte finns med i listan i kassan kan du kontakta oss på mail eller via telefon för vidare information.

Vad kan jag förvänta mig för leveranstid?

Om vi har de produkter som du har beställt i lager levererar skickar vi normaltsätt din order samma dag eller dagen efter beroende på mängden order som väntar på att behandlas. Beroende på var i landet du bor levereras paketet efter 1-3 arbetsdagar. Om något av det du beställt är slut i lager, beställningsvara eller specialproducerade varor kan leveranstiden bli längre än så. Vi meddelar alltid dig som kund ifall något skulle vara slut i lager eller om leveranstiden väntas bli längre än normalt.

Hur vet jag om min order är skickad från Fiskekompaniet?

När vi skickat din order så skickar vi även ett mail till dig som bekräftar att ordern har lämnat lagret och är på väg till dig. Beroende på vilket leveranssätt du har valt skickas ibland även ett separat mail med spårningsinformation så att du kan följa var din order befinner sig.

Hur vet jag när jag kan hämta min order hos mitt ombud?

När din order finns för avhämtning hos ditt ombud skickas ett SMS ut från transportören.

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket hos ombudet?

I normalfallet ligger ditt paket kvar hos ombudet i två veckor. Om du inte hämtar ut ditt paket efter ett par dagar skickas en påminnelse ut först via SMS sedan med post. Hämtas inte paketet ut efter angiven tid skickas paketet tillbaka till oss och du blir debiterad en avgift på 300 kr för outlöst paket.

Vad händer om jag inte är hemma då DHL vill leverera min order?

DHL kommer att kontakta dig för att boka en tid för leverans av din order. Om du inte är hemma vid den avtalade tiden kommer DHL att skicka ordern till sin terminal där ordern sedan finns för avhämtning.

Jag bor i närheten av en av butikerna, kan jag hämta min order direkt i butiken?

Ja du kan välja att hämta din order i butiken även om du väljer att beställa via webshopen. Välj alternativet ”hämtas i butik” när du lägger din order. I kommentarsfältet anger du i vilken butik du vill hämta din order.

Jag har fått en leveransbekräftelse från Fiskekompaniet men ingen avisering från transportören, vad ska jag göra?

Om du valt ett leveranssätt med spårningsinformationen får ett mail med spårningsinformation i samband med att ordern skickas från lagret. Om du inte fått någon spårningsinformation eller inte får den att fungera så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig vidare. Finns den på ditt utlämningsställe utan att du har fått någon avisering kan du hämta ut ordern med din legitimation och det kollinummer ordern har.

Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten?

Om du ser att din försändelse ser skadad ut måste du anmärka på detta redan när du hämtar ut ditt paket hos ditt ombud. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras till transportbolaget. Efter detta kontaktar du oss via telefon eller mail så hjälper vi dig vidare med ditt ärende. Det samma gäller vid s.k. dolda transportskador som inte har kunnat upptäckas när du hämtar ut ditt paket.

Privacy Menu